torstai 14. joulukuuta 2017

Joulukalenterin 14. luukku - Kuinka kesyttää stressi?


Stressi. Tuo monsteri, joka monesti alkaa lähestymään kovalla vauhdilla ja meinaa siepata mukaansa. Yleisemmät syyt sen tulolle voivat olla kasaantuneet tehtävät töissä tai koulussa, vaatimukset, jotka ylittävät omat voimavarat. Tuntuu, että asiat vaan kasaantuvat listalla loputtomaksi määräksi ja mitään ei saa aikaiseksi. Lyhytaikaisena se on hyväksi ja saa meidät tekemään parhaamme. Kuitenkin kauan jatkuneena se voi saada uupumaan täysin. Miten stressimonsterin voisi siis kesyttää ja palauttaa oman tasapainon? 

Tuttu tunne?


Kuinka tunnistaa stressin? Yleisempiä stressin oireita ovat väsymys, vaikeus keskittyä ja tehdä erilaisia päätöksiä, univaikeudet, uusien asioiden oppiminen on hankalampaa, halu eristäytyä enemmän ihmisjoukosta, ruokahalun menettäminen, asioista helpommin ärtyminen sekä fyysiset oireet - NHS(niska-hartiaseutu) vaivat, päänsärky, selkäkivut ja lista jatkuu.. Jokainen voi kokea sen eri tavalla ja siksi olisikin tärkeää oppia tuntemaan oma kehonsa - kuinka se toimii ja mitä se yrittää viestittää. 

On helppoa alkaa napsimaan särkylääkkeitä kipuun ilman sen kummempaa perehtymistä kivun syyhyn. Sillä voidaan lievittää oireita, mutta ei välttämättä parantaa itse ongelmaa. Monesti hierontaan tulevatkin henkilöt, joilla on ollut viimeaikoina lihakset normaalia kireämmän tuntuiset. Kysyessäni onko hiljattain ollut jotain stressaavampaa ja vastaus monesti myönteinen. Hieronnan avulla voidaan rentouttaa lihaksia ja vilkastaa verenkiertoa - jos lihakset ovat tarpeeksi kauan olleet kipeät ei välttämättä enää edes muista millaista on, kun ne ovat rennot.


Millaisia muita pieniä konsteja olisi stressin lievittämiseen? 

Lopeta stressissä rypeminen ja sen lietsominen

Helposti sitä rupeaa stressin iskiessä valittamaan siitä ja samalla lisäämään enemmän bensaa liekkeihin. Negatiiviset ajatukset tuntuvat enemmänkin vetämään puoleensa lisää negatiivisia tunteita, joka vain auttaa stressin kasvamisessa. Sen sijaan että valittaisit asiasta, yritä enemmänkin tsempata itseäsi ja löydä se hopeinen reunus. Voit kirjoittaa asioita ylös ja alkaa ratkomaan itse ongelmaa.


Kirjoita asiat paperille

Kuten jo aiemmin mainitsin, voi asioiden ylös kirjoittaminen tuoda paljon selkeyttä omiin ajatuksiin. Päivän aikana sitä tulee ajateltua niin monia asioita, mietittyä mikä olisi hyvä ratkaisu mihinkin pulmaan, ehtiikö ajoissa kotiin, tuliko nyt tehtyä parhaansa vai tekikö jotain huonosti? Kaikki nämä pienet asiat voivat nopeasti paisua isoiksi ja lisätä stressiä. Asioiden ylös kirjoittaminen, myös niiden pienien voi olla isokin apu aivojen kuormittamisen vähentämiseen. 




Älä patoa kaikkea sisällesi

Kaiken hälinän keskellä sitä voi yrittää pitää kaiken vain sisällään, eikä anna tunteidensa näkyä. On kuitenkin aivan tervettä joskus päästää höyryjä ja jos ongelmia on parisuhteessa niin tunteista on hyvä puhua. On yllättävää, kuinka paljon puhuminen oikeasti voikaan auttaa.

Ole armollinen itsellesi

Tuliko epäonnistuttua kilpailuissa? Eikö suunnitelmasi toiminutkaan? Mokasitko töissä? Ei se mitään, se ei ole maailman loppu. Jokainen meistä epäonnistuu joskus ja se kuuluu elämään. Itsensä turha soimaaminen tule vain lisäämään stressiä, josta ei ole mitään hyötyä. Älä ole liian ankara itsellesi epäonnistuessasi, sillä voit siten alkaa pelkäämään epäonnistumista ja jopa asioiden tekemistä. Virheistä oppii parhaiten ja ehjimmät meistä on sirpaleista tehty.

Siivoa ympäristösi

Tutkimuksissa on todistettu, etäympäristö voi vaikuttaa paljon omaan mielialaan. Jos oma kämppä on hyvin sotkuinen ja epäjärjestelmällinen voi se olla esteenä keskittymiselle. Puhdas koti voi joskus tehdä puhtaan mielen.


Korjaa asentosi

Onko olkapäät edessä ja ryhti kumarassa? Se voi olla yksi syy huonoon mielialaasi. Kumarassa ollessa ihminen ei pysty hengittämään kunnolla, kun taas hyvässä ryhdissä kulkee henkikin paremmin.  Aivoja pystyy huijaamaan tällä tavalla myös - jos olet ryhdikäs ja askel on kevyt voi olokin olla kevyempi ja myös itsevarmempi!

Katso tilannetta toiselta kantilta

Meillä on monesti takana alkaa liioittelemaan asioita mielessämme ja paisuttelemaan asioitsa isommiksi. Kun stressi on oikein paha voi pienikin asia, kuten kynän tiputtaminen saada elämän vaan kaatuvan. Voisikin olla järkevää puhua läheiselle ja pyytää häneltä mielipidettä asiaan. Näin voit myös itse tajuta,
että ongelma ei ollutkaan niin suuri mitä kuvittelit.

Mene tallille

Rapsuttelee hevosia, lähde maastoon tai muuten vain nauti tallin ilmasta. Hevosilla on mystinen taipumus saada olo pienessä ajassa paljon paremmaksi. Lisäksi liikunta on oiva keino poistaa stressiä!



Tee mikä tekee sinusta onnellisen ja ota aikaa itsellesi

Unohda hetkeksi kaikki kiire, tee sitä mistä nautit - lenkkeile, tanssi, mene leffaan, nää ystäviä tai mene sinne tallille. Ota aikaa olla ja rentoutua. Sinä ansaitset sen.❤

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti