lauantai 23. joulukuuta 2017

Joulukalenterin 21.&22. luukku- Skotlanti on rakkaus

Heti alkuun haluan pahoitella muutaman luukun myöhästymistä. Skotlannissa ollessani en juuri omistanut nettiä, enkä päässyt viimeistelemään postauksia. Lisäksi päivät menivät nopeammin kuin mitä olisin odottanut ja puhelinta ei tullut niin paljon käytetty loppujen lopuksi. Siksi tässä tuleekin nyt pieni putki luukkuja, josta ensimmäinen sisältää pientä rupattelua näin loman jälkeen. Nyt tekee mieli nimittäin kirjoittaa.

Glasgowin kadut oli täynnä toinen toistaan upeampia artisteja.

Niinhän se on, että minun yksi loma oli ja meni jo. Skotlanti oli uskomaton, ihana ja reissun aikana tuli koettua taas rutkasti lisää. Se oli myös ensimmäinen reissuni yhdessä kaverin kanssa - nykyään olen matkustanut kuitenkin enemmän yksin ja joskus pienempänä menin perheen kanssa. Ystäväni siis on kotoisin Skotlannista ja menimmekin ensimmäiseksi muutamaksi yöksi hänen kotiinsa. Viime Skotlannin reissulla olin Edinburghissa ja nyt suuntana oli Girvan, Ayer ja Glasgow. Eron kyllä huomasi selkeästi kaupunkien välillä, Glasgow ja muut nämä alueet olivat paljon "kovempia" ja vahvempi aksenttisia, kuin Edinburgh. Edinburgh on paljon "kevyempi versio" Skotlannista ja se on kyllä Hieman siistimpi monessa paikassa ulkonäöltään. Glasgow oli erittäin kaunis paikka, mutta kyllä siellä oli enemmän myös niitä "huonompia alueita".

Lähdimme siis keskiviikkona hyvin aikaisin aamulla lentokentälle ja oltiin perillä Skotlannissa noin 11 maissa. Jouduttiin odottamaan jonkin aikaa kentällä ystäväni kaveria joka haki meidät ja vei toiselle paikkakunnalle. Ystäväni kotitalo oli aivan meren vieressä ja se olikin ensimmäisenä suuntana perille päästyä. Englanti on maa jossa ei paljon vettä näy ja siitä on kulunut jo niin pitkä aika, kun olen nähnyt kunnon järven tai meren. Lokkien ääni, kaunis ranta, meren tuoksu ja aaltojen ääni.. Kyllähän sitä aika iloinen oli. Kierreltiin meren läheisyydessä jonkin aikaa ja käytiin päivän loputtua yhdessä mukavassa ravintolassa illallisella. Sieltä saatu tomaattikeitto ja kasvisruoka oli niin hyvää ja ihana päivä oli hyvä päättää siihen.

Toinen päivä alkoi aikaisin aamulla (en vain osaa nukkua myöhään) ja lähdettiin meren lähellä olevalle tallille yhdeksän maissa. Ystäväni oli järjestänyt meille hevoset, joiden kanssa lähdettiin rannalle ratsastamaan. En ollut koskaan aiemmin päässyt hevosen kanssa rannalle ja meressä ratsastaminen kuulosti jo ajatuksena niin upealta - sitähän se olikin. Se fiilis mikä tuli laukatessa pitkää rantahiekkaa pitkin, aaltojen hipoessa hevosten jalkoja... Ei sitä voi kunnolla edes selittää. Olo oli niin vapaa. Hymy oli korvissa koko sen matkan ja samalla tuli moikkailtua rannalla olevia lenkkeilijöitä.

Kun oltiin noin 1,5h oltu rannalla niin lähdettiin takaisin tallille. Oli muuten mielenkiintoista nähdä taas karvaisia hevosia. Meillä kun nuo hevoset ovat aika klipattuja ja ei ole tottunut näkemään kunnolla talvikarvassa olevia karvakorvia. Tallilta lähdettiin tapaamaan lisää ystäväni sukulaisia ja illan pimetessä mentiin kiipeämään yhdelle vuorelle taskulamppujen kera. Mäki oli hyvin mutainen, koska siellä oli vapaana iso määrä lehmiä. Vaikka eteensä tuskin näki ja kengät olivat täynnä mutaa niin huipulle päästessä kaikki tuo unohtui. Kaupungin valot loistivat kirkkaina pilkkuina ja oli niin hiljaista. Lehmät tosin saivat meidät lähtemään, koska me emme pystyneet näkemään niitä kunnolla, eivätkä ne meitä. Matkamuistona mukaan tarttui 1 pässin sarvi joka löytyi reitiltä. Sen putsaaminen olikin oma operaationsa illalla, koska laukut piti pakata aamuista lähtöä varten.

Torstaiaamuna lähdimme aikaisin kohti Glasgowia, jonne mentiin seikkailemaan ja shoppailemaan. Mukaan tarttui muutama asia, mutta olen kyllä aika tyytyväinen itseeni, sillä en niinkään paljoa löytänyt mitään mitä olisin tarvinnut. Käytiin katsomassa museo ja taidepaikkoja samalla ja käveltyä tuli melkein koko keskusta ja sen ulkopuoli. Illan pimetessä kaupungin valot syttyivät ja myös sillat näyttivät niin kauniilta. Kuviahan tuli taas otettua mukava määrä ja videoitakin kertyi mukavasti. Tulen niistä tekemäänkin koosteen heti, kun koneeni on kunnossa.

Torstai-ilta seikkailtiin vielä keskustassa ja perjantain aamuinen lento meni kolmen tunnin unilla. Väsyttihän siitä hieman takaisin Englantiin päästyä ja siksi nukahdinkin heti ( vahingossa) noin neljäksi tunniksi. Sitten saikin alkaa valmistautua tallin pikkujouluihin, jotka olivat todella hauskat. Englantilaiset tuntuvat olevan ihan omalla tasollaan suomalaisiin verrattuna haha. Mitenkään hirveästi ei ole siis tullut näinä lähipäivinä levättyä ja uskonkin pian meneväni nukkumaan, vaikka kello onkin vasta 8.

Tänään olin siis taas töissä ja päivä oli selkeästi normaalista poikkeava, sillä suurin osa hevosista on nyt ulkona joulun ylitse. En siis tänään ratsastanut ollenkaan ja huomenna laitetaan loputkin hevoset luultavimmin pihalle, eli 25 päivä tulisi olla aika kevyt. Olen siis joulun kokonaan töissä ja uutenavuotena lomailen. En vielä tiedä jäänkö tänne uudeksivuodeksi vai lähtisinkö jonnekin, esimerkiksi Lontooseen tai Irlantiin.. Saa nähdä mitä tulee tehtyä.

Huomenna luvassa on pari postausta ja mahdollisesti teen myös 25 päivä postauksen näin Englantilaisen joulun kunniaksi (täällähän sitä sinä päivänä enemmänkin vietetään). Ihanaa lauantaita ❤